مقالات نیژه

استفاده از عصا به عنوان یک اکسسوری فشن

استفاده از عصا به عنوان یک اکسسوری فشن

عصا وسیله ای است جهت برقراری تعادل، بهبود روند پیاده روی، بازیابی توان اولیه پس از شکستگی ها و… اما استفاده از عصا به این موارد محدود نمی شود. در زمان های قدیم مردم از عصا به عنوان تکیه گاهی برای راه رفتن استفاده می کردند. و به مرور زمان استفاده از عصا در میان پادشاهان و سران کشور مرسوم گردید. که علت استفاده از عصا توسط پادشاهان، القای حس قدرت و عظمت به آن ها بوده. با گذشت زمان فرهنگ استفاده از عصا به عنوان یک اکسسوری جذاب توسط ایرانیان کمرنگ گردید. در هنگام پیاده روی بیشترین حرکات و تحرک توسط ماهیچه های پا و کمر صورت می گیرد و استفاده از عصا موجب درگیر کردن عضلات بازو ها و شانه ها خواهد شد و در نتیجه کل مفاصل بدن درگیر تحرک می شوند.

عصا چیست

قبل از توضیح درباره ی این موضوع که عصا جنبه ی اکسسوری داشته و در شیک سازی استایل تاثیر بسزایی دارد، لازم است درباره ی خود عصا به شناخت کافی برسید. عصا ابزاری جهت برقراری حفظ تعادل و تسهیل بخشیدن و ثبات در فرآیند راه رفتن بوده. البته جنبه های استفاده از عصا گوناگون است از جمله استفاده از عصا های طبی جهت بهبود روند راه رفتن، عصا های لاکچری برای ساخت استایلی شیک، عصا برای نابینایان و… می توان نام برد.

تاریخچه ی استفاده از عصا

از عصا در زمان های دور به عنوان سلاحی برای محافظت و همچنین برای حمایت از خود در هنگام راه رفتن، استفاده می شد. تا دهه ی ۱۹۸۰ همچنان از عصای حصیری برای شلاق زدن و شکنجه ی مجرمان استفاده می شد. اما پس از آن عصا به عنوان ابزاری جهت حفظ برقراری تعادل و کمک بخشیدن به روند پیاده روی شناخته می شد. ویل دورانت در این باره می نویسد: با وجود آنکه عصا ابداعی ساده و ابتدایی بود اما به مرور زمان مظهر و نماد قدرت گردید. عصا در بین انبیا از حضرت آدم و سپس حضرت شعیب و پس از آن حضرت موسی به عنوان ابزار معجزه موروثی بود همجنین طبق روایاتی، در دست گرفتن عصا توسط امام مهدی (عج) اشاره شده است. هنگام خرید عصا توجه به مولفه هایی همچون دسته ی طبی و استاندارد عصا، بدنه ی مستحکم و مقاوم آن، وزن و ساختار فیزیکی شخص استفاده کننده از عصا حایز اهمیت می باشند. نحوه ی اتصال دسته ی عصا به بدنه ی آن می تواند تا حدودی تعیین کننده ی ارزش و کیفیت عصا باشد. درواقع عصا هایی که به صورت یکنواخت طراحی و تولید شده اند، نسبت به دیگر عصا ها از استحکام بالا تری برخوردار بوده و البته قیمتشان نیز بالا تر خواهد بود.

نقش مشاهیر در محبوبیت عصا

اگر بخواهیم دلیل تجدید علاقه ی مردم به عصا راریشه یابی کنیم، باید به سال ۲۰۱۲ برگردیم که بردپیت، بازیگر و تهیه کننده ی آمریکایی در جشنواره ای از عصا به عنوان اکسسوری برای جذاب تر کردن استایل خود استفاده کرده بود که بردپیت با این استایل خود توجه افراد زیادی را به خود معطوف کرد. البته دلیل استفاده ی او از عصا صرفا جهت خوش پوشی نبود و درواقع بخشی از آن مربوط به جراحت ایجاد شده در ناحیه ی زانوی او بود. درهمان سال جورج کلونی نیز قبل از ظاهر شدن روی صحنه، عصای بردپیت را با خود به همراه برد. البته رالف لورن نیز با ایده گرفتن از سبک پوششی جنتلمن ها با استفاده از عصای دستی، استایلی شیک و جذاب را برای خود به وجود آورد. مدونا خواننده ی آمریکایی نیز تقریبا دو سال بعد از این ها با استفاده از یک عصا که در دسته ی آن توپی کریستالی تعبیه شده بود، در مراسمی حضور یافت که عصای او در شیک ساختن استایلش تاثیر بسزایی داشت. استایل جدید او توجه مردم را به خود جلب کرده بود بعد ها مشخص شد که او به دلیل جراحت خفیف در ناحیه ی پا، ناچار به استفاده از عصا بوده اما او پس از بهبود کامل مجددا از عصا به عنوان نوعی اکسسوری خاص و شیک استفاده کرد. وینستون چرچیل، نخست وزیر معروف بریتانیا نیز همیشه در زمان جنگ عصا به دست داشت و معتقد بود که با سرنوشت راه می رود. گندالف شخصیت خیالی و قهرمان رمان های هابیت و ارباب حلقه ها با در دست داشتن عصای جادویی خود بسیار قدرتمند به نظر می رسد. پس هرگز از در دست گرفتن عصا خجالت زده نشوید چرا که در طول تاریخ افراد بزرگ و سرشناس از عصا جهت ساخت استایل شیک تر و هم چنین ابهت دوچندان استفاد می کردند.  

استفاده از عصا به عنوان یک اکسسوری فشن

امروزه با فرهنگسازی اینکه عصا در ایجاد استایل شیک و خاص موثر است، افراد مختلف در قشر های متفاوت به استفاده از عصا به عنوان یک اکسسوری خاص و جذاب روی آورده اند. دکتر گرگوی هاوس از برنامه تلویزیونی موفق (خانه) ، جهت بازیابی دوباره محبوبیت عصا کمک گرفنه است. پس طبق این توضیحات برداشت می شود که استفاده از عصا صرفا برای سالمندان و یا افراد آسیب دیده نمی باشد و با توجه به توام شدن عصا با شیک پوشی همه افراد خصوصا جوانان ترغیب به استفاده از عصا در استایل خود شده اند.  

استفاده از عصا در استایل مردانه

استعمال عصا در استایل و سبک لباس پوشیدن مردان، همیشه توجه دیگران را به خود جلب می کرد. در بعضی از کشور ها همه ی اقشار آن بی توجه به طبقه ی اجتماعی از عصا استفاده می کردند این در حالی بود که در سایر کشور ها فقط پادشاهان و سران کشور و درواقع افرادی خاص با طبقه ی اجتماعی بالا فرصت استفاده کردن از عصا را داشتند. در این میان حکومت فرعون ها در طول تاریخ خود بیش از دیگران به عصا به عنوان به عنوان اکسسوری در زندگی خود جای داده بودند و ارزش و اهمیت زیادی برای عصا قایل بودند به طوری که از الماس، طلا و… برای تزیین و شکیل کردن عصا های خود استفاده می کردند و حتی طبق وصیت شان، عصا های خود را به عنوان دارایی های ارزشمند در تابوت خود دفن می کردند. به مرور زمان استفاده از عصا در سایر کشور ها مانند انگلستان نیز رایج گردید. پادشاهان انگلیسی نیز با مزین کردن عصا های خود با الماس و جواهرات از عصا به عنوان اکسسوری در استایل خود استفاده می کردند. بعضی از طراحان و سازندگان عصا با تعبیه ی شمشیر های غلاف دار، چاقو، قطب نما، تفنگ دستی و… در عصا ها، موجب محبوب تر شدن عصا نزد مردم می گردند.  

سازگاری عصا با همه افراد

معمولا وقتی حرف از عصا می شود، تصور همگان، اختصاص استفاده از عصا برای سالمندان و یا افراد آسیب دیده می باشد. اما این تصوری اشتباه است چرا که استفاده از عصا به یک قشر سنی و یا افرادی با شرایط خاص مثلا شکستگی پا و… اختصاص نمی یابد و همه افراد می توانند از عصا در استایل خود به عنوان نوعی اکسسوری فشن استفاده کنند. در صنعت مد، طراحان تمایل زیادی به استفاده از عصا در استایل های شیک و رسمی، به عنوان نوعی اکسسوری فشن دارند. پالتو های بلند، جلیقه های براق، کت و شلوار های شیک و رسمی ترکیب بندی خوبی با عصا خواهند داشت. از این رو جوانان ترغیب به استفاده از عصا در استایل خود شده اند.

نقش فرهنگ جوامع در طراحی عصا

طراحی عصا وابسته به عوامل گوناگونی است که شاخص ترین و مهم ترین آن فرهنگ کشور سازنده ی آن است. عصا ها در طرح ها و مدل های گوناگونی طراحی شده اند تا افراد بتوانند بنا بر سلیقه فردی و یا فرهنگ جامعه ای که از بدو تولد در آن حضور یافته اند، اقدام به انتخاب و خرید عصا کنند به طور مثال اکثر جوانان خاورمیانه اگر بخواهند عصا را به عنوان اکسسوری فشن در استایل خود بیاورند از عصا های منبت کاری شده استفاده می کنند.

فواید استفاده از عصا

بسیاری از افراد پس از کاهش توانمندی، در احساس نیاز به استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند عصا مردد هستند. چرا که گمان می کنند درحال عبور از یک نقطه ی عطف و درواقع احساس ناتوانی موجب کاهش اعتماد به نفس آن ها خواهد شد اما اینطور نیست و استفاده از عصا می تواند بخشی از زندگی روزمره افراد، چه پیر و چه جوان باشد. درواقع برای چند قرن، از عصا در سبک و استایل لباس پوشیدن خود استفاده می کردند. پس اگر متوجه احساس نیاز به عصا برای راه رفتن خود شدید، اسنفاده از عصا توصیه می شود و درواقع استفاده از عصا با خود مزیت هایی به همراه دارد:
  • عصا به حفظ تعادل در بدن شما کمک خواهد کرد چون عصا درواقع به عنوان پای اضافه عمل می کتد و به حفظ تعادل هر چه بیشتر فرد در هنگام راه رفتن کمک می کند.
  • استفاده از عصا سرعت پیاده روی شما را بالاتر برده و به راحتی می توانید از عهده ی انجام فعالیت های روزمره ی خود برآیید.
  • عصا های طبی و توانبخشی نیز به بهبود عملکرد حرکتی فرد پس از شکستگس های مختلف کمک خواهند کرد. چوبی بودن جنس عصا ها، می تواند موجب القای حس آرامش به فرد گردد چرا که چوب عنصر و شاخصی از طبیعت است و تاثیر مثبتی روی ارگانیسم و انسان و جانوران خواهد داشت.

عصا دست

گالری عصا دست انواع عصا ها را در طرح و شکل های مختلف تولید و عرضه کرده و در اختیار مشتریان عزیز خود قرار داده است. و شما می توانید عصای مورد نیاز خود را به دو صورت حضوری و آنلاین خریداری کنید.

گالری عصا دست

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *