مقالات, واکر بهتر است یا رولیتر

واکر بهتر است یا رولیتر

واکر بهتر است یا رولیتر

پیاده روی موجب افزایش جریان خون، تقویت پاها و بازوها، افزایش کشش اندام های تحتانی و بهبود تحرک و تعادل در فرد می گردد. و شما می توانید برای افزایش پیاده روی خود در صورت نیاز از وسایل کمک حرکتی استفاده کنید. به ظور مثال واکر یا رولیتر از جمله وسایل کمک حرکتی می باشند و برای انتخاب واکر یا رولیتر مناسب باید باتوجه به نیاز و مشکل کمک حرکتی خود اقدام به خرید کنید. و نمی توان گفت کدام یک بهتر و مناسب تر از دیگری است. رولیتر ها به افزایش تحرک و سرعت فرد کمک می کنند رولیتر ها دارای چهار چرخ می باشند بنابر این به ترمز و سایر مولفه های کنترلی نیاز خواهند داشت.

واکر چیست

واکر وسیله ای کمک حرکتی برای راه رفتن می باشد که دارای چهار نقطه ی تماس با زمین است و معمولا سه طرف دارد که نزدیک ترین طرف به بیمار، باز است. پایه های واکر حمایت و پشتیبانی بیشتری نسبت به عصا فرآهم می کنند بنابراین بیشتر برای بیمارانی با کمبود حفظ تعادل، تحرک پایین و یا اختلالات اندام های تحتانی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مزایای این وسیله ی کمک حرکتی می توان به استفاده از آن بدون نیاز به بلند کردن، کنترل بهتر روی سطوح ناهموار و افزایش سطح تعادل فرد در هنگام راه رفتن اشاره کرد. در ادامه با توضیح درباره ی انواع واکر و رولیتر و سایر مطالب به شما در انتخاب واکر یا رولیتر کمک خواهیم کرد.

انواع واکر

واکر ها شامل انواعی هستند که به اختصار درباه هریک توضیح خواهیم داد.

واکر ثابت: این نوع واکر بیشتر برای استفاده در منزل و فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. پایه های این مدل به دلیل پایداری بیشتر، مناسب استفاده برای افراد با وزن بالا می باشند. هنگام خرید واکر ثابت باید به تناسب واکر با قد و وزن خود توجه کافی داشته باشید. همچنین کاربری که قصد استفاده از این ابزار کمک حرکتی را دارد باید توانایی بلند کردن و حرکت آن به سمت جلو را داشته باشد. واکر های ثابت در دو نوع چرخدار و ثابت طراحی و تولید شده اند.

واکر حلزونی (قدم رو) : گاهی افراد برای حفظ تعادل و ثبات بیشتر ممکن است ناگزیر به استفاده از وسایل کمک حرکتی گردند. که واکر حلزونی یکی از این نوع عصا هاست. این واکر بسیار سبک بوده و دارای دسته های طبی برای افزایش احساس راحتی فرد در هنگام راه رفتن می باشد و هم چنین قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و متناسب با قد شما تنظیم خواهد شد. هنگام استفاده از این نوع واکر باید واکر را برداشته و به سمت جلو حرکت دهید پس اگر دستان و بازو های ضعیفی دارید استفاده از واکر حلزونی به شما توصیه نمی شود.

رولیتر چیست

رولیتر نیز یکی دیگر از وسایل کمک حرکتی برای کمک به افرادی که در تلاش برای راه رفتن بدون کمک در داخل یا خارج از خانه طراحی شده است. رولیتر ها با توزیع وزن شما، عملکرد راه رفتن یا ایستادن را تسهیل می بخشند. رولیتر ها در دو نوع دوچرخ و چهار چرخ موجود می باشند که نوع چهار چرخ آن، پایداری بیشتری نسبت به دو چرخ دارد. که این چرخ ها در بعضی از آن ها بزرگتر و در برخی دیگر کوچکتر می باشند. بعضی از رولیتر با داشتن صندلی به نشستن و استراحت فرد در حین راه رفتن طولانی مدت کمک می کند. یکی از موارد حایز اهمیت در انتخاب و خرید رولیتر این است که ارتفاع قاب رولیتر باید مناسب و استاندارد باشد چرا که ارتفاع بیش از حد معمول به بازوهای شما فشار وارد می کند و همچنین ارتفاع کمتر از حد معمول نیز، با قرار گرفتن کمر در وضعیت نامناسب و خمیدگی موجب افزایش فشار به کمرتان خواهد شد.

رولیتر

تفاوت بین واکر و رولیتر

اگرچه بسیاری از مردم این دو وسیله ی کمک حرکتی را با یکدیگر اشتباه می گیرند اما درواقع این دو متفاوت از یکدیگرند و واکر ها معمولا دارای چهار پایه و بدون چرخ هستند درحالیکه رولیتر ها بین دو تا چهار چرخ دارند. رولیتر چهار چرخ درواقع یک واکر است که چهارچرخ دارد به جای داشتن دوچرخ. پس در مقایسه واکر یا رولیتر نمی توان گفت کدام یک نسبت به دیگری برنری دارد بلکه هرکدام کارآیی و کاربرد خود را دارند.

اگر در هنگام حرکت به حمایت پایدار نیاز دارید، باید از واکر استفاده کنید. از طرف دیگر، رولیتور نیز عالی است اگر بتوانید تعادل خود را حفظ کنید اما نیاز دارید که بتوانید به طور منظم بنشینید یا جایی برای حمل وسایل مورد نیاز خود داشته باشید. اگر بازوها یا دسته شما ضعیف باشد، رولیتور برای شما کاربردی تر خواهد بود.

واکر بهتر است یا رولیتر

دانستن اینکه آیا واقعا به وسیله ی کمک حرکتی نیاز دارید و انتخاب ابزار کمک حرکتی مناسب با نیاز در میان انواع مختلف، کار نسبتا سختی است. این امر به نیژه درمورد انتخاب بین واکر یا رولیتر صادق است. اولین چیزی که هنگام بررسی و انتخاب بین واکر یا رولیتور باید بدانید این است که چه چیزی آن ها را از یکدیگر متفاوت می کند. یک واکر به طور کلی چهار پا دارد که همگی در تماس با زمین هستند و وقتی درحال حرکت هستید، چهار پای واکر با بلند شدن واکر، بلند می شوند. البته واکر های چرخدار نیز وجود دارند که استفاده از آن ها نسبت به نوع بدون چرخ آسان تر می باشد. درحالیکه رولیتر دارای چهار چرخ در پایه های خود است که این بدان معنی است که برای حرکت با آن نیازی به بلند کردن رولیتر ندارید. چرخ های موجود در واکر یا رولیتر، درجای خود می چرخند و به شما این امکان را می دهند تا با سهولت نسبی در اطراف مانور دهید. بنابراین اینکه بگوییم در مقایسه ی واکر یا رولیتر کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد کار اشتباهی است چرا که هردو وسیله ی کمک حرکتی بسیار استاندارد و کاربردی می باشند و هر فرد بنا به نیاز و مشکل تحرکی خود باید اقدام به خرید واکر یا رولیتر کند‌.

نکاتی برای استفاده از واکر

وسایل کمک حرکتی مانند واکر ها با افزایش سن جمعیت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. واکر برای سالمندان و بیمارانی که راه رفتن ناپایدار دارند و نیاز به تحمل وزن قابل توجهی دارند توصیه می شود. اگر نوع صحیح واکر تجویز شود و طریقه ی استفاده ی درست از واکر به بیماران آموزش داده شود، واکر ها می توانند خطر افتادن و سقوط را کاهش دهند. اما درصورت استفاده ی نادرست از واکر احتمال سقوط افزایش می یابد. نکات مهمی که در استفاده از واکر حائز اهمیت می باشند شامل:

  • واکر باید متناسب با نیاز سالمند باشد.
  • واکر های تاشو به دلیل حمل و جابه جایی آسان تر، بیشتر به سالمندان توصیه می شوند.
  • واکر را در دسترس سالمند قرار دهید.
  • درصورت استفاده از پله باید با کمک مراقبین راه رفتن صورت بگیرد.
  • در هنگام استفاده از واکر، کفش های مناسب و استاندارد بپوشید، تا از افتادن، سرخوردن و سقوط جلوگیری کنید. از پوشیدن دمپایی به دلیل خارج شدن از پای بیمار از آن، جدا خودداری کنید.
  • فضای خانه را ایمن کنید و اگر فرش، سیم برق یا تلفن ممکن است موجب آسیب دیدگی به بیمار شود، حتما تمام این موارد را جمع و مدیریت کنید.
  • از سالم بودن ترمز های واکر اطمینان حاصل کنید.
  • از حمل وسایل سنگین و اضافی با واکر خودداری کنید چرا که این عوامل ممکن است موجب به هم خوردن تعادل و درنتیجه سقوط شوند.

نکاتی برای استفاده از رولیتر

رولیتر ها نیز می توانند تا حد زیادی موجب توزیع وزن شما در حین راه رفتن یا ایستادن شوند. اگر مشکل تعادل و ضعف در حین راه رفتن دارید و به تکیه گاهی ثابت و محکم برای کمک به راه رفتن نیاز دارید رولیتر ها تا حد زیادی می توانند به شما کمک کنند. رعایت نکاتی جهت استفاده ی بهتر و راحت تر از رولیتر مستلزم توجه می باشد. که این نکات شامل این موارد می باشند:

  • هنگام استفاده از رولیتر از خم شدن به سمت جلو خودداری کنید.
  • مستقیم به رو به رو کنید و سعی کنید چند متر جلوتر را زیر نظر داشته باشید.
  • ابتدا دو پای خود را محکم روی زمین قرار دهید، سپس واکر را به حرکت درآورید.

چگونه به فردی که مشکلات حرکتی دارد کمک می کنید؟

تشویق به افزایش تحرک و انجام فعالیت های بدنی، از جمله مهم ترین کاری است که می توانید برای کمک به افراد با مشکلات حرکتی انجام دهید. فعالیت بدنی موجب تقویت استخوان ها و ماهیچه ها، بهبود ثبات در هنگام راه رفتن و در نتیجه جلوگیری از شکستگی می شود. محصولات کمک حرکتی با حفظ یا بهبود عملکرد راه رفتن و استقلال فرد، موجب ارتقاء حس بهزیستی و اعتماد به نفس در افراد می گردند. مشاوران حرفه ای گالری عصا دست با ارزیابی تحرک شما و شناسایی وسیله ی کمک حرکتی مناسب جهت راه رفتن به شما کمک خواهند کرد.

عصا دست

گالری عصا دست انواع عصا ها و واکر و رولیتر درجه یک و با کیفیت را در طرح و شکل های مختلف متناسب با نیاز مشتریان خود خصوصا قشر سالمندان تولید کرده و شما می توانید جهت مشاوره، کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش همین حالا با ما تماس بگیرید.

گالری عصا دست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *