مقالات نیژه

چه عصایی برای سالمندان مناسب است؟

چه عصایی برای سالمندان مناسب است؟

عصا مناسب برای سالمندان عصایی است که با توجه به دو مولفه ی وزن و وضعیت بدنی انتخاب شود. عصا ها علاوه بر کمک به فرآیند راه رفتن، برقراری حفظ تعادل برای این عزیزان را نیز تسهیل می بخشند.عصای مناسب برای سالمندان باید با دقت کافی انتخاب شود. عدم دقت در انتخاب مناسب ترین عصا برای سالمندان ممکن است عوارض آسیب دهنده ای به آن ها وارد کند پس هنگام خرید عصا باید به اندازه ی ارتفاع آن دقت کرد چرا که اگر ارتفاع عصا، کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد تکیه گاه خوبی برای راه رفتن سالمندان و افراد کم توان نخواهد بود. و به دنبال آن سایر عوارض احتمالی همچون گرفتگی عضلات، عدم حفظ تعادل و… رخ خواهند داد. از جمله سوالات احتمالی شما در این زمینه را در ادامه ی مقاله پاسخگو خواهیم بود. چه شاخص هایی هنگام خریدن عصا مناسب برای سالمندان باید مورد توجه قرار گیرند؟

چه شاخص هایی هنگام خریدن عصا مناسب برای سالمندان باید مورد توجه قرار گیرند؟

عاملی که در انتخاب عصای مناسب باید مورد توجه قرار گیرد، وزن عصا است. شاید این تصور را داشته باشید که وزن عصا و کاربردی بودن آن رابطه ی مستقیمی دارند. به عبارتی دیگر با افزایش وزن عصا، کارآیی آن نیز افزون خواهد گشت. اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا عصاهایی با وزن بیشتر، نیروی بیشتری به بازوی فرد وارد کرده و درنتیجه موجب ایجاد احساس درد و خستگی در این ناحیه از بدن خواهند شد. در هنگام خرید عصای مناسب برای سالمندان سعی کنید از عصا با آلیاژ مقاوم تر و وزن بیشتری استفاده کنید چرا که وزن نسبتا سنگین عصا به حفظ تعادل بیشتر و بهبود حرکات بدنی کمک خواهد کرد. شما می توانید با مراجعه به سایت عصا دست انواع عصا را مشاهده نموده و متناسب با نیازتان خریداری کنید.

نوع دسته ی عصا نیز در انتخاب عصای مناسب و کاربردی برای سالمندان حایز اهمیت است. براساس استفاده ی هر فرد از عصا، نوع دسته ی آن نیز تغییر می یابد.

 

  • دسته افست (دسته سنتی) : این نوع دسته عصا ها شکلی مشابه علامت سوال دارند که با توزیع کامل وزن فرد موجب کاهش ایجاد فشار به دست و افزایش احساس راحتی در فرد خواهند شد.
  • عصای فریتز: این نوع دسته ی عصا شباهت زیادی به عصا T شکل دارد. اما وجود انحنا در قسمت پایانی عصا باعث افزایش احساس راحتی فرد در هنگام استفاده از عصا و هم چنین پیاده روی می شود.
  • دسته طرح پیکری: این نوع دسته ها سلیقه اغلب مردم بوده و طراحان با الگو گرفتن از تمدن و تاریخ کشورشان، دسته هایی مشابه به شکل حیوانات طراحی کرده و با استقبال زیادی توسط مردم رو به رو شده اند.
  • دسته کلاسیک: طراحان مجموعه عصا دست، این دسته ها را با زاویه ای مشابه با حرف v لاتین، با هدف جلوگیری از سرخوردن دست و در نتیجه افتادن عصا از دست فرد طراحی کرده اند.
  • دسته شاهی: این نوع دسته ها از زمان های بسیار قدیم، در بین پادشاهان و سران کشور مرسوم بوده و امروزه نیز به افرادی که به شغل،

فواید استفاده از عصا

عصا به کاهش فشار و درد به نواحی مختلف بدن کمک می کند و به افزایش حفظ تعادل در راه رفتن و احساس اعتمادبه نفس، بهبود فرم بدن در هنگام انجام فعالیت های روزمرگی و همچنین به حفظ ثبات در فرد کمک خواهد کرد. استفاده از عصا عملکرد فرد را در بالا و پایین رفتن از پله ها بهبود می بخشد و هم چنین پتانسیل تحمل وزن و توزیع وزن را افزایش می دهد.

 

انواع عصا مناسب برای سالمندان

اختلال در حرکت یکی از نشانه ها و علائم پیری است که افراد سالمند به آن دچار شده و درنتیجه ناگزیر به استفاده از عصا برای بهبود حرکات بدنی و هم چنین راه رفتن می شوند.

عصای چوبی مناسب برای تمامی سالمندان

عصا چوبی

عصاهای چوبی به دلیل دارا بودن شاخص هایی چون، سبک و خوشدست بودن طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند پس می توانند عصا مناسب برای سالمندان باشند. نکته ی قابل توجه این است که تنها جنس عصا مهم نیست بلکه ارتفاع عصا و نوع دسته ی عصا نیز باید استاندارد و متناسب با ویژگی های فرد باشد. تا با تسهیل بخشیدن به فرآیند پیاده روی موجب افزایش اعتماد به نفس و حفظ تعادل برای سالمندان عزیز گردد.

عصا توانبخشی

این نوع از عصاها شامل موارد زیادی می شود که ما در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد مانند: عصای سه پایه، عصا چهار پایه و عصای پایه غضروفی

عصا سه پایه

عصای سه پایه برای سالمندانی که نیاز به پیاده روی دارند و در عین حال قادر به حفظ تعادل در حین راه رفتن نیستند استفاده می شود. این عصا ها به دلیل داشتن سه پایه، پتانسیل تحمل وزن بالا و برقراری تعادل بیشتر دارند. وجود پایه های پلاستیکی در ناحیه تحتانی این عصا از لیز خوردن و به هم خوردن تعادل جلوگیری می کنند‌. پس این نوع عصا هم می تواند عصا مناسب برای سالمندان باشد.

عصا چهار پایه

این نوع عصا یکی دیگر از وسایل توانبخشی است که به دلیل وجود چهار پایه از مقاومت بالا و پتانسیل تحمل وزن بیشتری برخوردار است. شباهت های موجود بین عصا سه پایه و عصا چهار پایه،قابلیت ایستادن عصا بدون نیاز به کمک گرفتن از دست، برقراری حفظ تعادل ببشتر، جلوگیری از سر خوردن به واسطه ی وجود پایه های پلاستیکی واقع در ناحیه ی تحتانی عصا و قابلیت تنظیم ارتفاع می باشد.

البته لازم به ذکر است که این دو دسته عصا در دو نوع خارجی و داخلی موجود می باشند که تفاوت بین این دو، پایه های نسبتا کوتاه نمونه خارجی نسبت به نمونه ایرانی آن است که این عامل از برهم خوردن تعادل جلوگیری می کند. و هم چنین پایه های آن چون ارتفاع کمی دارند احتمال گیر کردن آن ها به نواحی اطراف از بین می رود و فرآیند راه رفتن راحت تر و با اطمینان خاطر بیشتری صورت می گیرد.

عصا پایه غضروفی

عصای پایه غضروفی از کیفیت و کارایی بالایی محظوظ است. جنس پایه و سطح اتکای بیشتر این عصا به حفظ تعادل و پیشگیری از سر خوردن افرادی که توانایی پایینی در حفظ تعادل دارند کمک می کند. هم چنین این پایه ها قابل نصب روی تمام عصا ها هستند. در گالری عصا دست این عصا برای هر دو دست به صورت جداگانه و متمایز از یکدیکر طراحی شده پس برای اکثریت قابل استعمال می باشد و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عصا چوبی مناسب برای تمامی سالمندان

نتیجه گیری

افراد مسن و سالمندان ممکن است در حفظ تعادل خود یا پیاده روی با مشکل مواجه شوند اما از آن جا که هم چنان باید به پیاده روی و انجام کارهای روزمره خود استمرار دهند، استفاده از عصا بهترین پیشنهاد به این عزیزان خواهد بود. که شما می توانید از سایت گالری عصا دست انواع عصا مناسب برای سالمندان را در شکل و طرح های مختلف به دو صورت حضوری و آنلاین خریداری کنید.

 

5 نظر در “چه عصایی برای سالمندان مناسب است؟

  1. سارینا گفت:

    خیلی عالی بود ممنون از مقاله کامل و جامع تون🙏🏻😍😍

    1. فائزه فشی گفت:

      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بود.

      1. ملینا گفت:

        من میخواستم برای مادر بزرگم عصا بخرم نمیدونستم‌ چه عصایی مناسبه ممنون از توضیحات خوبتون

        1. فائزه فشی گفت:

          ممنون از توجهتون دوست عزیز

  2. محدثه گفت:

    بسیار توضیحاتتون عالی و کاربردی خیلی ممنون از سایت خوبتون🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *